Przed zakupem auta zawsze trzeba je dokładnie sprawdzić. Jazdy próbne Peugeotem pozwalają w praktyce przetestować samochód, sprawdzić, jak się prowadzi i jak czujesz się za jego kierownicą. To także najlepszy sposób na ocenę stanu technicznego i to zarówno aut używanych, jak i nowych. Na co zatem powinieneś zwrócić uwagę podczas jazdy testowej?

Jazdy próbne Peugeot — kto może z nich skorzystać?

Na początek warto wiedzieć, kto może skorzystać z jazdy próbnej Peugeotem. Sprawa w zasadzie jest prosta. Wystarczy mieć uprawnienia do prowadzenia auta, a więc skończone 18 lat i ważne prawo jazdy. W salonie Peugeot warunkiem koniecznym będzie też podpisanie odpowiedniego oświadczenia uczestnika jazdy próbnej. Deklaruje się w nim m.in., że nie jest się pod wpływem alkoholu ani innych substancji odurzających i że stan zdrowia pozwala na prowadzenie auta, a także, że będzie się przestrzegać zasad ruchu drogowego. Zdarza się również, że przed przystąpieniem do jazdy testowej dealer sprawdza, czy klienta stać na dany pojazd. Chodzi o to, by odsiać osoby, które chcą skorzystać z jazdy testowej wyłącznie w celach rekreacyjnych i tak naprawdę nie interesuje ich kupno auta. Zdarza się to jednak raczej wyłącznie w przypadku marek prestiżowych i bardzo drogich aut.

Jak przebiegają jazdy próbne?

Jazdy próbne Peugeotem trwają zazwyczaj od 30 do 60 minut. Ich celem jest możliwość osobistego przetestowania pojazdu przez potencjalnego nabywcę — nie tylko kupca, ale też wynajmującego czy biorącego auto w leasing. W przypadku aut używanych pozwalają na ocenę stanu technicznego i sprawdzenie, czy nie ma poważnych usterek. Skorzystać można jednak również z jazdy próbnej Peugeotem nowym. To doskonały sposób na ocenę indywidualnych wrażeń z prowadzenia pojazdu — komfortu kierowcy i dopasowania pojazdu do jego osobistych preferencji. Jazdy próbne Peugeotem powinny zatem pozwalać na ocenę różnych elementów auta i jego zachowania w różnych warunkach. Przede wszystkim więc to Ty masz prowadzić pojazd i powinieneś mieć swobodę wybrania trasy. Warto bowiem przejechać się nie tylko po zadbanych, równych drogach, ale też po tych bardziej wyboistych i zniszczonych. Mówiąc wprost — jazda próbna Peugeotem powinna się odbywać w takich warunkach, w jakich jeździsz na co dzień. Ważne jest również, by w aucie zachować ciszę. Radio lepiej sprawdzić na postoju, a w czasie jazdy warto posłuchać, jak chodzi silnik, skrzynia i inne elementy, których usterki często ujawniają się w postaci dźwięków — piszczenia, zgrzytów, stukania itd.

Co sprawdzić przed rozpoczęciem jazdy próbnej Peugeotem?

Zanim rozpocznie się jazda próbna Peugeotem, warto sprawdzić kilka spraw. Dotyczy to zarówno aut używanych, jak i nowych. Po pierwsze upewnij się, że auto jest ubezpieczone. Powinno mieć zarówno AC, jak i OC. Trzeba bowiem pamiętać, że za ewentualne szkody i wypadki odpowiada kierowca. Warto zatem poprosić sprzedawcę o pokazanie polisy. Jazdy próbne powinny się też odbywać autami zarejestrowanymi. To znów kwestia odpowiedzialności kierowcy. Chodzi nie tylko o ewentualne mandaty za jazdę pojazdem niezarejestrowanym, ale też o odpowiedzialność za ewentualne szkody. Ubezpieczyciel może bowiem odmówić pokrycia kosztów w przypadku kolizji czy wypadku auta bez ważnej rejestracji, a przypominamy, że to kierowca ponosi odpowiedzialność za wypadki. Zdarza się także jazdy próbne Peugeotami (szczególnie używanymi), które nie należą do organizatora takiej jazdy (organizator jest tylko pośrednikiem). W takim przypadku konieczne jest, by miał on pisemne upoważnienie do dysponowania pojazdem. Taki dokument powinien być poświadczony notarialnie.

Jazda próbna Peugeot — na co zwrócić uwagę, odpalając pojazd

Jeśli już upewniliśmy się, że organizator jazdy próbnej Peugeotem ma niezbędne dokumenty, a zasady samej jazdy są jasne, możemy wsiąść za kółko. Przypomnijmy, że zasadniczym celem takiej jazdy testowej jest sprawdzenie pojazdu i własnych odczuć z jego prowadzenia. Trzeba więc przy tym zwrócić uwagę na kilka istotnych spraw. Test zaczyna się w zasadzie przy pierwszym kontakcie z pojazdem — sprawdza się np. czy działa centralny zamek, a drzwi otwierają się gładko i zamykają bez zgrzytów i problemów. Następnie przetestować należy wszystkie elementy związane z dopasowaniem pozycji za kierownicą do własnych potrzeb. Sprawdź więc, jak zmienia się ustawienia fotela, reguluje lusterka i blok kierownicy. Te elementy należy dopasować do własnych potrzeb i ustawić tak, jak będą ustawione przy normalnej jeździe. Dzięki temu sprawdzisz ergonomię wnętrza i własny komfort za kierownicą. Skupić warto się także przy odpalaniu silnika. Sprawdź, czy rozrusznik nie kręci się zbyt długo i czy przy rozruchu nie występują dziwne dzięki. Istotne także, by po odpaleniu obroty ustabilizowały się na niskim poziomie. Wahania i nierówna praca silnika to poważny sygnał alarmowy.

Jazda testowa Peugeot — co sprawdzić w czasie jazdy?

Zasadniczym elementem jazdy próbnej Peugeotem jest oczywiście samo prowadzenie pojazdu i jego zachowanie na drodze. Przypomnijmy, że warto w czasie jazdy zachować ciszę, by wsłuchać się w pracę pojazdu. Pamiętaj o tym, by sprawdzić działanie takich systemów i podzespołów, jak:

  • hamulce — sprawdź, jak “chodzi” pedał i jak auto reaguje na jego wciskanie — tak lekkie, jak i mocniejsze. Upewnij się, że za Tobą nic nie jedzie i wykonaj test ostrego hamowania (uprzedź o tym pasażerów). Pozwoli to ocenić stan hamulców i działanie systemu ABS.
  • Skrzynia biegów — kolejne biegi powinny wchodzić lekko, bez zgrzytów i szarpania. Wsłuchaj się też w odgłosy wydawane przez skrzynię. Nie powinno tu być żadnego stukania czy tarcia. Sprawdź także sprzęgło — czy chodzi płynnie i jak mocno trzeba je dociskać przy zmianie biegów. Pamiętaj, że skrzynię najlepiej sprawdzać przy zmianie biegu z dwójki na trójkę i odwrotnie.
  • Silnik — w czasie jazdy testowej Peugeotem wykonaj kilka dynamicznych przyspieszeń. Nie musisz rozpędzać się do niebotycznych prędkości (pamiętaj, że to Ty płacisz ewentualne mandaty!). Warto natomiast przetestować dynamikę jazdy. Dobrze jest sprawdzić działanie silnika zarówno na niskich, jak i bardzo wysokich obrotach, Tu znów wiele mówią dźwięki. Nasłuchuj więc, czy nie ma zgrzytów, krztuszenia się i rzężenia. Zwróć uwagę na drżenie silnika i manetki zmiany biegów — nadmierne może świadczyć o zużyciu poduszek układu napędowego. Jazda próbna Peugeotem na wysokich obrotach pomoże Ci także ocenić poziom hałasu w kabinie, a to ma ogromny wpływ na komfort jazdy.
  • Układ kierowniczy — sprawa jest tu relatywnie prosta. Układ kierowniczy nie powinien wydawać żadnych pisków, a kierownica nie może stawiać oporów. Na kierownicę nie powinny się też przenosić drgania. Jeśli tak jest, może to świadczyć o złym wyważeniu i nieprawidłowo ustawionej geometrii kół.
  • Zawieszenie — ocenić warto, czy auto dobrze trzyma się drogi, czy nie znosi go na którąś stronę. Jak zwykle warto wsłuchać się w dźwięki. W czasie jazdy próbnej Peugeotem przejedź się po wybojach — to tu najlepiej sprawdza się zawieszenie. Ewentualne stukanie przy pokonywaniu nierówności może bowiem świadczyć o zużyciu elementów lub wadach fabrycznych.

Poza tymi kluczowymi systemami sprawdzić warto także klimatyzację — powinna działać wydajnie, bez wydzielania brzydkich zapachów. Skontroluj też oświetlenie (tak zewnętrzne, jak i w środku auta), otwieranie szyb i działanie innych elementów wyposażenia. Pamiętaj też, że jazdy próbne to także test Twoich odczuć i wygody. Sprawdź więc kwestie mechaniczne i techniczne, ale nie zapomnij, by skupić się także na swoich wrażeniach z jazdy. Prowadzenie samochodu ma być po prostu przyjemne.