Klimatyzacja jest coraz bardziej pożądanym elementem wyposażenia samochodu. Jej obecność jest zbawienna w trakcie wysokich temperatur – zwiększa komfort jazdy oraz polepsza samopoczucie pasażerów. Działająca klimatyzacja to skarb, dlatego warto systematycznie ją serwisować – pozwoli to nie tylko na cieszenie się chłodem, ale również na uniknięcie w przyszłości wymagających uwagi i nakładów finansowych awarii.

Na czym polega dbanie o ten układ w aucie. Oto kolejne punkty, które należy uwzględnić w harmonogramie działań konserwacyjnych.    

Sezonowy serwis i przegląd klimatyzacji samochodowej w samochodach Peugeot

Kontrola stanu klimatyzacji jest szczególnie polecana kierowcom samochodów trzyletnich i starszych. Stale eksploatowana klimatyzacja wymaga serwisu i diagnostyki, która dla specjalistów jest prostym i niezbędnym procesem. Jak przebiega serwis klimatyzacji:

  1. W samochodach nowej generacji podstawowym elementem do sprawdzenia jest komputer diagnostyczny – w celu uzyskania informacji o stanie samochodu podpinamy go do gniazda diagnostycznego. Ta procedura pozwala na odczytanie zapisu pracy klimatyzacji oraz wykrycie możliwych błędów sterownika.
  2. Kolejnym krokiem jest opróżnienie układu klimatyzacji z czynnika chłodzącego – używa się do tego specjalnej maszyny, która wysysa czynnik. Kiedy układ jest już pusty, maszyna wytwarza próżnię, której stan jest ważną informacją dla serwisanta. Jeśli próżnia zanika to znak, że układ jest nieszczelny i wymaga naprawy. Utrzymanie się próżni przez 30 minut świadczy o dobrej wydolności obiegu klimatyzacji. 
  3. Następnym krokiem jest uzupełnienie czynnika chłodzącego wymieszanego z olejem chroniącym sprężarkę przed zatarciem. 

Polecamy odgrzybianie (usługa dodatkowa)

Nabicie klimatyzacji nie jest jedynym zabiegiem pozwalającym się cieszyć komfortem jazdy w optymalnych warunkach. Aby chłodzenie było efektywne i wydajne, warto zadbać o odgrzybianie klimatyzacji. Polega ono na poddaniu grzybów i drobnoustrojów działaniu ozonu, który ma właściwości bakteriobójcze. W trakcie wykonywania usługi w pojeździe nie mogą przebywać żadne osoby, ani zwierzęta – ekspozycja na działanie tego gazu może skutkować bólami głowy i obniżeniem ciśnienia tętniczego. Ozonowanie to świetny sposób nie tylko na dezynfekcję kabiny samochodowej, ale również na wyeliminowanie nieprzyjemnych zapachów, które szczególnie łatwo gromadzą się na tapicerce i podsufitce.

Wymiana filtra kabinowego (usługa dodatkowa)

Do pełnego serwisu klimatyzacji powinniśmy zaliczyć również sprawdzenie filtra kabinowego, który zużywa się stosunkowo szybko i należy go wymieniać minimum raz do roku. Na dodatek średnio co dwa lata należy zająć się wymienieniem osuszacza, który ma określoną pojemność i jego wymiana jest kluczowa dla wydajnego chłodzenia.

Usługi Peugeot Zdunek w zakresie serwisu klimatyzacji w sezonie letnim 2022 – ceny

  • Cena za podstawowy serwis układu klimatyzacji (z badaniem próżnią) to w tym sezonie 169 zł + 1 zł za każdy brakujący gram czynnika chłodzącego 

Olej do sprężarki mamy w cenie podłączenia maszyny. 

Należy również pamiętać, że średnia pojemność jaką przyjmujemy dla układu klimatyzacji to 550 gram, a roczny ubytek czynnika chłodzącego związany z eksploatacją to 10-15%. Ubytek ten, chociaż normalny, powoduje spadek efektu chłodzenia i żywotności sprężarki. 

  • Odgrzybianie układu oraz wymiana filtrów to usługi dodatkowe. Ich cena zależy od modelu auta i typu zastosowań. O więcej szczegółów zapytaj naszego Doradcę.

Stała dbałość o stan układu klimatyzacji powoduje zwiększenie efektywności i wydłużenie jego żywotności. To oferta, którą polecamy szczególnie w przypadku samochodów 3+.

Jeszcze trochę wiedzy – co wchodzi w skład klimatyzacji?

Klimatyzacja odpowiada za ustawienie właściwej dla użytkownika pojazdu temperatury wewnątrz kabiny tak, aby podnieść komfort podróży. Nad obniżeniem wysokiej temperatury pracuje kilka części zamkniętych w jednym obiegu. Są to kolejno:

  • Czynnik chłodzący

Substancja, która krąży po całym obiegu. W czasie całego procesu chłodzenia zmienia swój stan skupienia: z cieczy w gaz i na odwrót – z gazu w ciecz- kilkukrotnie oraz skutecznie rozprowadza olej smarujący, który zabezpiecza kompresor przed zatarciem. Aby trafił do wnętrza kabiny jako zimny, czysty gaz przechodzi kilka etapów: jest oczyszczany i chłodzony.

  • Kompresor (sprężarka klimatyzacji)

Zadaniem kompresora jest zwiększenie ciśnienia przy jednoczesnym obniżeniu objętości (sprężenie) czynnika chłodzącego, który następnie trafia do skraplacza – jednego z dwóch wymienników ciepła w aparacie klimatyzacji. Zatarcie lub korozja sprężarki wiąże się z drogimi i czasochłonnymi naprawami. W zależności od modelu samochodu koszty reperacji wahają się od tysiąca złotych wzwyż. 

  • Skraplacz 

To w nim czynnik chłodzący zmienia stan skupienia na ciekły i osiąga przy tym wysoką temperaturę. Skraplacz odpowiada za możliwe jak największe obniżenie temperatury, możliwe tylko przy właściwej wentylacji. Od odpowiedniej pracy tej części zależy prawidłowe działanie całej klimatyzacji i chłodzenie. 

  • Osuszacz

Odpowiada za filtrację czynnika chłodzącego, który zostaje przepuszczony przez warstwę granulatu o higroskopijnych właściwościach. Pochłania wilgoć oraz oczyszcza czynnik z zanieczyszczeń takich jak: pyłki, cząstki stałe czy owady, które dostają się do wnętrza klimatyzacji w sytuacji, kiedy kompresor ulega awarii lub jest nieszczelny.

  • Zawór rozprężny

Ten termostatyczny element klimatyzacji znajduje się między osuszaczem i parownikiem. Odpowiada za obniżenie temperatury i ciśnienia czynnika chłodzącego oraz kontrolę stanu napełnienia parownika. 

  • Parownik 

W parowniku dochodzi do ponownej zmiany stanu skupienia powietrza. Gaz, który trafia do parownika zostaje ochłodzony, osuszony i wpuszczony przez wentylację do wnętrza samochodu. Skroplony gaz zbiera się w misce tuż pod parownikiem, skąd jest odprowadzany na zewnątrz auta za pomocą giętkiej rurki.

Zadbaj o swoją klimatyzację z Serwis Peugeot Gdańsk. Jakie są skutki zaniedbania systemu?

Zaniedbana klimatyzacja to problem nie tylko natury technicznej, ale również zdrowotnej. Użytkownicy klimatyzowanych samochodów często zapominają o przykrych konsekwencjach rzadkiego serwisowania klimatyzacji. 

  • Kompresja wydajności klimatyzacji

W momencie zauważenia spadku wydajności klimatyzacji należy skupić się na powodzie awarii. Najczęstszą przyczyną nieprawidłowości jest zużycie czynnika chłodzącego, którego zawartość obniża się wraz z każdym włączeniem klimatyzacji. Przez rok eksploatacji jego poziom spada średnio o 10-15%. Jeśli należycie dbamy o stan klimatyzacji i serwisujemy ją co najmniej raz na dwa lata, awarie nie powinny mieć miejsca. Każdy niespodziewany spadek wydajności systemu może wiązać się z dysfunkcją układu klimatyzacji lub, o czym warto pamiętać, z korozją lub zanieczyszczeniem skraplacza. 

  • Stan klimatyzacji a nasze zdrowie

Wilgotne środowisko pracy oraz pobieranie ciepłego powietrza dają warunki do rozwoju drobnoustrojów wewnątrz klimatyzacji. Nagromadzenie się grzybów i bakterii jest niezwykle groźne dla naszego zdrowia – szczególnie dla dróg oddechowych, oczu, błon śluzowych ust i nosa oraz dla skóry. Kontakt z mikrobiomami może skutkować podrażnieniami skóry i błon śluzowych, zaczerwienieniem i łzawieniem oczu, a nawet dusznościami. Regularne serwisowanie klimatyzacji wpłynie pozytywnie nie tylko na jej żywotność, ale również na nasze zdrowie. Dlatego ważne jest odgrzybianie i dezynfekowanie klimatyzacji oraz wymiana filtra kabinowego. Te i wiele innych oferuje nasz serwis ASO Peugeot