Zima to niebezpieczny czas dla podróżujących samochodami. Mokra i zmrożona nawierzchnia, a także intensywne opady śniegu to czynniki, które z pewnością nie dopisują podczas przemierzania różnorakich dystansów. Podstawowa czynność eksploatacyjna, kojarzona z nadejściem zimy to oczywiście wymiana opon.
Niekiedy oprócz spóźnień z wymianą i ciągnących się kolejek do wulkanizatorów, wielu kierowców ma jeszcze jeden problem – brak orientacji dotyczącej stanu ogumienia zimowego. Grupa Zdunek w trosce o swoich klientów i wszystkich uczestników dróg podpowiada, po jakim czasie zmieniać opony na nowe oraz na co zwracać uwagę przy ich wyborze. Zapraszamy!
Kontrola stanu opon – co należy sprawdzić?
Mając opony zimowe na innych felgach, wielu kierowców decyduje się na samodzielną i bezmyślną zmianę kół, nie zwracając przy tym w ogóle uwagi na ich kondycję. Takie zachowanie, mimo iż nie jest celowe, może prowadzić do wielu kolizji czy wypadków. W najbardziej ekstremalnych przypadkach zdarza się nawet, że grubość bieżnika w ogumieniu zimowym jest mniejsza niż w letnim. Powszechnie wiadomo, że prawnie bieżnik musi być głębszy od 1,6 mm. W przypadku zimy, prawo na nic się jednak zdaje, gdyż przy oponach cieńszych od 4 mm mówi się, że są one już do wyrzucenia.
Oczywiście, nie tylko grubość bieżnika jest wyznacznikiem stanu opony. Kluczowy jest jeszcze wiek. Zmęczenie materiału to charakterystyczna cecha wyrobów z gumy, dlatego ze względu na bezpieczeństwo należy zwracać uwagę na czas ich użytkowania. Mówi się, aby opony wymieniać co około 5 lat.
Parametry opon zimowych – które z nich są najważniejsze?
Konkretna odpowiedź na pytanie „jakie opony zimowe wybrać?”, nie istnieje. W tym też celu, każdy producent ogumienia ma obowiązek przed wypuszczeniem na rynek produktu, dokładnie sprecyzować jego parametry. Najważniejszymi z nich są oczywiście:
- Rozmiar – zdecydowanie najważniejsze w kwestii jego doboru są zalecenia producenta. Nie chodzi tu oczywiście o samą średnicę felgi, ale też o jej wysokość czy szerokość. Na zimę rekomendowane jest stosowanie niższych i węższych opon. Ma to na celu z jednej strony zapobiec gromadzeniu się śniegu na nadkolach, a z drugiej rozłożyć ciężar pojazdu na mniejszej powierzchni. Dzięki temu, samochód łatwiej upora się z przejazdem po większej warstwie śniegu.
- Indeks prędkości opony – to parametr określający maksymalną prędkość, na jaką można sobie pozwolić stosując tego typu opony.
- Indeks nośności opony – ma on na celu nakreślenie maksymalnego ciężaru pojazdu, przy którym dozwolone jest stosowanie takiego ogumienia.
- Wiek opony – często decydujemy się na zakup opon używanych. Aby nie zostać oszukanym, warto zwracać szczególną uwagę na wiek ogumienia. Sprawdza się go w bardzo prosty sposób. Po bocznej stronie opony widnieją cztery cyfry otoczone ramką. Dwie pierwsze oznaczają tydzień wykonania opony, a dwie następne – rok.
Odróżnienie opon zimowych od letnich
Niektóre osoby w ogóle nie widzą sensu wymiany opon. Uważają, że skoro grubość bieżnika i wiek są optymalne, to po co cokolwiek zmieniać. Na takie stwierdzenie istnieje łatwa riposta – twardość mieszanki kauczukowej. Przy oponach zimowych, ilość naturalnego kauczuku zawartego w mieszance jest znacznie większa. To przekłada się na zdolność nieodkształcania pod wpływem wysokich temperatur i ogromnej wilgoci. Twardsza mieszanka w oponach letnich ma natomiast na celu zapobieganie szybkiemu zużyciu na suchej drodze.
Oponę zimową od letniej odróżnia także kształt bieżnika. W oponach zimowych występują grubsze nacięcia i prostsza forma, co ma na celu zwiększenie przyczepności na śniegu. Co więcej, wszystkie opony przeznaczone na warunki zimowe mają wygrawerowany na sobie kształt gwiazdki na tle góry. Znając wszystkie, powyższe informacje można śmiało przystąpić do samodzielnego kupna opony. Znacznie prostszym rozwiązaniem okaże się jednak oddanie swojego pojazdu do serwisu ASO Zdunek Peugeot, gdzie specjaliści bez najmniejszego problemu dobiorą ogumienie przeznaczone do konkretnego modelu pojazdu.